За съжаление знаем доста истории за хакнати телефони, които са довели до финансови загуби, попаднала информация като лични данни и снимки в ръцете на недоброжелатели. Никой от нас не иска да се озове в подобна ситуация. С напредването на технологиите ние започваме да инсталираме и използваме все повече приложения на телефона си и тук възниква въпроса – „Колко сме защитени и дали съответно приложение може да ни направи уязвими?”
Един от най-честите начини телефонът ви да бъде хакнат е чрез инсталиране на зловредно приложение или клик върху линк, който ще ни отвежда до страница, която ще ни навреди.
Напомняме, ви че винаги трябва да изтегляте приложения само от Google Play при Samsung, App Gallery ако имате по-нов Huawei или от App Store ако използвате телефон iPhone.
Но, дали сме защитени дори и когато изтеглим официално приложение? Злонамерените хора за съжаление са много креативни и с всеки изминал ден създават нови и нови начини да ни навредят. В тази статия ще разгледаме в подробности как можем да се предпазим от злонамерени линкове и съобщения във Viber, защото това е едно от най-често използваните приложения за съобщения и обаждания в България.
Защитени ли са моите съобщения и данни във Viber?
Viber е приложение, което е end-to-end encrypted, но какво означава това? Всеки Viber акаунт има уникален ключ. Когато изпращате съобщение чрез Viber, съобщенията ви се криптират (заключват), докато са в транзит, а след това се дешифрират (отключват), когато достигнат до желания получател. Това означава, че само вие (изпращача) и вашият приятел (получателят на съобщение) може да знае какво е написано. Криптирането от край до край се използва за почти всички подобни приложения за съобщения, като например WhatsApp. Този метод на криптиране ви защитава, когато изпращаме съобщение по Viber, което съдържа лични данни като парола за wireless мрежата ви вкъщи, паролата ви за Netflix (всички сме правили това с поне един наш приятел или член на семейството ;) ) или дори данни за кредитна или дебитна карта.
Как може телефонът ми да бъде хакнат през Viber? И какво е СПАМ?
Нещо характерно за Viber e, че може да се абонирате за много и различни групи. Групите могат да бъдат за всичко, което ви интересува като рецепти, новини и други. За съжаление може някой недоброжелател да използва тази опция и да ви подмами да кликнете върху линк, който ще ви направи уязвими. Винаги поставяйте под съмнение всякакви такива линкове или съобщения, които дори и малко повдигат съмнение за истинността им. Както споменахме по-горе, за съжаление недоброжелателите използват много креативни методи, за да ви подведат и за това трябва винаги да сте „нащрек“ за зловредни съобщения. Ако попаднете на такъв канал във Viber ви съветваме да докладвате канала, като:
- Влезте в канала и кликнете върху името му върху горната част на екрана на телефонът ви;
- По-надолу в новоотвореното меню ще може да откриете опциите за „Докладвай канал“ и „Напускане и изтриване“.
Може също така бързо да докладвате целият канал или само определени съобщения, чрез трите точки до името на канала.
Ако считате, че този канал е зловреден и е опасен за вас или други може да изберете един от следните мотиви за докладването му:
- „Това е спам“
- „Подстрекава насилие“
- „Обидно съдържание“
- „Детска голота“
- „Copyright“/ „Нарушаване на авторско право“
- „Език на омразата“
- „Друго“
За да се предприеме правилното действие от страна на Viber е много важно да изберете най-точният мотив, този канал/ съобщение да бъде докладван.
Ако искате да докладвате само определено съобщение/ коментар във Viber канал е необходимо да докоснете продължително съответното съобщение около 2-3 секунди. След това ще ви се отвори подменю, в което ще откриете най-долу „Докладвай“. Ще имате възможност да докладвате едновременно до 25 съобщения в тази група и след като вече сте селектирали всички съобщения, които считате за спам (или трябва да бъдат докладвани поради наличие на друг мотив) остава само да кликнете върху иконката в долният десен ъгъл, която наподобява съобщение с удивителен знак.
Докладваната публикация ще бъде изтрита и скрита за вас, а екипът на Viber ще анализира съобщението и ще предприеме необходимите мерки спрямо условията и правилата им за ползване на приложението.
Още една допълнителна защита, която може да направите, за да не получавате непоискани и потенциално зловредни съобщения е да деактивирате опцията, която позволява на администраторите на каналите, в които участват да се свързват с вас.
Това може да го направите отново като влезете в съответният канал и кликнете върху името му в горната част на екрана. Малко по-надолу ще откриете и „Позволяване на администраторите да се свързват с вас“ и трябва да дезактивирате бутона.
Всички ние сме потребители и за да направим онлайн пространството сигурно е необходимо да реагираме и да се предприемат действия, когато забележим нередности.
Как да активирам автоматичната защита от СПАМ?
Viber също така предоставя и опцията да „сканира“ и идентифицира определени съобщения, като спам още преди да са достигнали до вас. За да активирате тази опция е необходимо да следвате следните стъпки:
За мобилното приложение:
- Отворете приложението Viber на вашият телефон
- Кликнете върху трите хоризонтални чертички за ако сте потребител на Android или трите точки, ако притежавате телефон Apple
- Изберете Настройки (Settings)
- Изберете Поверителност (Privacy)
- Активирайте бутона за „Автоматична проверка за спам“
За Десктоп версията на Viber:
- Отворете Viber от вашият настолен компютър или лаптоп
- Кликнете върху вашата профилна снимка, намираща се точно до полето за търсене
- Кликнете върху Настройки (Settings)
- Кликнете върху „Поверителност и сигурност“ („Privacy and security“)
- Активирайте бутона за „Автоматична проверка за спам“ и след това ще видите потвърждение за успешна активация, чрез текста „Проверката за спам е ВКЛЮЧЕНА“
Как може да бъдете заподозрян за „спамър“?
Вашият акаунт във Viber може да бъде идентифициран като „спамър“ ако:
- Изпращате съобщения съдържащи подозрителни линкове, телефонни номера или имейл адреси;
- Изпращате съобщения до номера, който не са запазени в списъка ви с контакти и съответно те ви докладват и блокират;
- Изпращате едно и също съобщение на много потребители;
- Изпращате бизнес съобщения на потребители, които не са си дали съгласието. Тук искаме да ви напомним за GDPR правилата и законите, които сериозно следят такъв тип непоискани търговски съобщения.
Ако искате да изпращате такъв тип съобщение (разбира се само към потребители които са си дали съгласието) Viber предоставя и Viber Business solution, която може би ще бъде по удачна, за да не бъде докладван и съответно блокиран вашият акаунт.
Какво да правите, ако вашият Viber акаунт е бил блокиран?
В случай че бъдете заподозрени, че сте спамър, акаунтът ви ще бъде блокиран. Това означава, че няма да можете да изпращате никакви съобщения, но ще можете да получавате съобщения на вашият телефон или десктоп устройство.
Ако за пръв път вашият акаунт е блокиран, то ще бъдете ограничен от изпращане на съобщения само за 24 часа. След изтичането на този период ще може да използвате акаунта си както преди.
Анти-спам системата на Viber, ако ви идентифицира отново като спамер, ще бъдете блокирани за постоянно. Няма да ви помогне да си върнете акаунта дори и да деинсталирате и отново да инсталирате Viber на вашия телефон или компютър.
Важно е да знаете, че тази статия не е спонсорирана. Решихме да ви запознаем с функциите на Viber, защото смятаме, че ще са ви полезни.
Всички трябва да бъдем отговорни потребители в интернет и да не вредим на другите (нещо което се отнася не само за интернет пространството но и за извън него), но за съжаление някои хора не уважават правата ни и за това трябва да знаем как да се предпазваме.
Надяваме се тази статия да ви е помогнала да научите нови методи да се защитите в онлайн пространството, но и как да не вредим на другите потребители в него. Ако ви е била полезна ще се радваме да я харесате с клик върху иконката сърчице по-долу или да ни напишете коментар как вие се защитавате от злонамерени хора в интернет.